Social Items

Jenis Pokok Tin Alrena

Risna KuntajayaST Via Phone 081331952345 BUDIDAYA BUAH TIN INDONESIA - Anak Bangsa Nursery -. Alhmdulillah anak pokok tin Jenis Conadria fig Selamat ditanam.


Pin On Sad

Malaysia kaya dengan buah kelapa.

Jenis pokok tin alrena. Bila ingin membeli pastikan varieti yang kita pilih adalah jenis common fig. 21hb March 2016 - Variety-variety yang telahpun di tanam. Medium tanah amat penting bagi pokok tin.

Senarai varieti common fig ini panjang. Jika pergi ke kampung-kampung pasti banyak pokok kelapa tumbuh melata. SIAPA sangka di sebalik kesibukan aktiviti seharian di Kajang Selangor terdapat kebun seluas kira-kira 15 hektar yang ditanam pelbagai tanaman bernilai tinggi termasuk buah tin yang diusahakan bekas pengurus teknologi maklumat sejak 13 tahun lalu.

Share to Twitter Share to Facebook Share to Pinterest. Conadria fig jenis. Jual Berbagai Jenis Pohon Buah Tin.

Jika kita tanam secara keratan atau tut pokok yang kita akan dapat adalah sama dengan pokok induknya. Sumber asal dari baka cik Nana Ismail dari Nilai. SriKota Garden 9222013 453 AM.

Caducous atau Smyrna figs - bunga daripada kumpulan ini memerlukan pendebungaan oleh fig wasp bagi memastikan buahnya membesar dan menghasilkan buah matang. Sebagai tanaman buah unggul pada masa mendatang. 5 Bourjasotte Noire Fig.

Beliu juga turut menghasilkan produk lain berasaskan buah tin antaranya buah segar jem acar dan ais krim. Selalunya lalang paling sesuai. Whatsapp 013-6438507 wan utk ORDER INFO lanjut Whatsapp 013-6438507 wan utk ORDER INFO lanjut.

Sebagai orang baru yg kurang. Pokok ara ficus adalah dari keluarga pokok tiin juga. Induknya telahpun berbuah beberapa kali.

Secara umumnya terdapat 14 jenis pokok ara di negara kita diantaranya ialah ara sungai ara telinga gajah dan ara mekah. Saya sempat bertanya dgn sifu-sifu di grup FB berkenaan apakah JENIS VARIETY POKOK TIN yang TERBAIK bagi mereka yang nak mula menanam pokok tin sebagai hobi. Contoh common fig adalah Brown Turkey Celeste Black Mission Brunswick Dotatto Kadota dan lain-lain.

Posts Atom About Me. Pokok tin mempunyai beratus jenis varieti. Sabut kelapa boleh menjadi sungkupan terbaik.

Tanah peatmos 15 Tanah Hitam 1. Ia kini mempunyai pelbagai khasiat termasuk untuk penyakit diabetes selain daunnya saya gunakan untuk diproses menjadi teh. Jenis Tin langka dari Francis Baud Nursery lainnya warna buah Hitam ke biruan sangat elegant dan produktif rasa buah sangat manis berat buah.

Ada juga varieti yang tidak akan berbuah di Malaysia kerana memerlukan pendebungaan oleh serangga yang tidak terdapat di. Semoga hidup dan membesar. Maysilzaf View my complete profile.

Ciri fizikal pokok tin berbeza contohnya dari segi rasa warna dan saiz buah dan bentuk daun. 50-60 gram sangat di sukai oleh fig growers atau kolektor di USA dan Eropa. Anim agro technology pokok rambutan potensi.

Perkongsian Ilmu pokok buah tinkhasiat daun dan buahharga pokok tinanak benihjenis pokokcara tanamanpokok tin putrajaya dan pokok tin diperak. Bagi pertumbuhan yang baik dan subur ia memerlukan tanah ringan light soils. Jenis ini merupakan jenis pilihan bagi peminat pokok tin di Malaysia.

Pokok tin -jenis Conadria selamat di tanam. Rasanya belum sampai 1 bulan Green Jordan dan Red Israil dan kuat untuk tumbuh tanpa berteduhMula menghasilkan daun dan tunas baru. Sebanyak 7 jenis pokok Tin telah selamat dipindah ke rumah lindung hujan yang bakal membantu pembesaran pokok Tin dgn teratur.

Buah tin cepat tuai. Varieti Pokok Tin - Cara Hendak Mengenal Varieti Panache. 1 Variety Jumbo - Pokok tut telahpun besar hampir 3 bulan - Harga RM15000 - Sumber dari pokok dirumah.

Pernah dengar buah rokam kenali 10 buah buahan rare. Ianya datang dari keluarga Moraceae. Gambar contoh buah dari internet sebagai rujukan Jual buah ara atau tin.

Kepada peminat-peminat Pokok Tin ada sedikit jualan pelbagai jenis pokok Tin untuk dijual. Jika anda membeli pokok panache yg batang. Pastikan ambil isi sabut kelapa dan bukannya kulit yang keras.

Antara varieti yang popular ialah Taiwan Golden Fig TGF 2. Antara varieti dari kumpulan ini ialah Smyrne Lob Incir. Sekam padi 15 Jika tiada sekam padi boleh guna pasir sungai.

1 Variety Jumbo - P. Jenis sungkup 1. BUAH FIGS Ficus carica atau BUAH TIN kini telah menjadi viral kepada rakyat Malaysia setelah ia disiarkan dalam program Majallah 3 dan TV tidak berapa lama dahulu.

Syarikat Formeniaga turut menganjurkan kursus asas memanam pokok tin. Setelah 4 Minggu Melalui proses Pengakaran. Adalah sgt penting untuk mencari pokok panache yg berkualiti.

Medium tanah yang baik ialah medium tidak terlampau lembab dan air tidak bertakung bila di siram porous. Mei Li Ya 6. Hasil kegiatan didapatkan tujuh jenis tanaman buah eksotik di kabupaten bintan yaitu buah rokam flacourtia rukam.

Jika air bertakung dan lock boleh menyebabkan akar. Bagi mengelakkan kematian anak pokok tin belilah anak pokok pada ketinggian minimum 8 inci atau paling mudah-berusia 2 bulan ke atas jenis keratan. Jenis ini amat sesuai dengan suhu iklim di Malaysia.

Warna buah merah gelap. 18hb Jan 2016 - Pokok Tin berbuah kuning. Sedikit maklumat untuk kawan-kawan yg mencari panache.

Ini adalah gambar bagi minggu ke-3 dan ke-4. MARZUKI yang mengusahakan tanaman buah tin di Taman Agro Fertigasi Kajang. Benih pokok tin dijual antara RM8000 hingga RM1200000 mengikut saiz dan jenis pokok.

Pokok tin jenis common fig tidak memerlukan pendebungaan. Buah tin hijau dan isi merah. Apa kata Tuan Shahrir Harun berkenaan varieti ini.

Jika ada kedua-dua pun boleh campur Ps. Antara spesis yg ada adalah Conadria TGF BTM 6 dan Jumbobakal mengeluarkan buah dlm masa 5 bulan dari sekarangalhamdulillah. Jenis Tin langka ini sangat terkenal di Francis Selatan warna buah hitam produktif rasa buah manis berat buah.

Terdapat 5 jenis spesis didlm rumah lindung hujan yg barU sediaantara spesis yg ada ialah MD Spanish OYS dan. Ambil dan letakkan sebagai sungkupan. Buah hutan 59 59 jenis buah hutan buah nadir.

Assalamualaikum WBRT Kepada peminat-peminat Pokok Tin ada sedikit jualan pelbagai jenis pokok Tin untuk dijual. Di samping jenis atau verity yang berbeza mempengaruhi juga cepat atau lebat sesuatu jenis pokok tin. Buah Figs rupanya orang kita di Malaysia lebih kenal dengan panggilan Buah Tin.

Selain daripada itu kadar pertumbuhan dan pembuahan serta kesesuaian dengan iklim Malaysia juga agak berbeza mengikut varieti. JENIS POKOK TIN YG TERBAIK UTK ORG BARU NK TANAM 3 hari lepas Alhamdulillah. BUDIDAYA BUAH TIN INDONESIA Anak Bangsa Nursery - Perum Banjarsari Asri Gg X No15 Cerme Gresik Jawa Timur 61171 - Info.

Pokok tin ialah sejenis pokok yang berbatang lembut pertumbuhannya agak cepat dan mempunyai akar jenis rerambut yang banyak. Saya masih ingat buah ara sungai digunakan untuk memancing ikan sewaktu kecil dahulu. Posted by TanahSejuk at 1208 AM.

Ambil potongan rumput yang tiada bunga. Jenis Pokok Tin Thursday March 23 2017. - amat sesuai untuk pokok jenis berbatang Pokok Tin Cili Terung Pokok2 Buah Bunga serta Sayur2an dan pokok menjalar.

Kualiti boleh dilihat dengan keadaan batang pokok yg berbelang dan terang. - kadar bancuhan antara 15ml hingga 25ml10 liter pokok kecil 30ml10 liter dan keatas untuk pokok besarberbuah - amat mudah hanya bancuh stokpati baja AB Multi Purpose ini dan campur kedalam air kosong. Jenis Pokok Tin Posted by Maysilzaf at 756 PM No comments.

Media ringan tidak berupaya memegang air dan nutrient dengan baik jika dibandingkan. HM Kuntajaya AhmadST via EmailFACEBOOK. Sebelum ini memang saya tidak berapa kenal dan jarang-jarang kita jumpa dalam pameran pertanian atau mana-mana stesyen pertanian tentang buah ini.

Size buah nya agak besar. Blog Archive 2017 1 March 1 Jenis Pokok Tin. Tumbuhan ini memerlukan saliran air yang baik dan tidak tahan dengan air yang bertakung.

Share to Twitter Share to Facebook Share to Pinterest. Pokok-pokok semaian samaada dari keratan batang atau tut mampu hidup subur dan dapat mengeluarkan hasil dalam jangka masa 3 bulan bergantung pada cara penjagaan dan pembajaan juga. Senarai varieti warna kuning 1.

Jika tidak buah muda akan gugur sebelum matang. Jin Ao Fen Gold Orphan 9.


Pin On Sad


Jenis Varieti Pokok Tin Fig Sesuai Untuk Newbie Buah Ara


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar